söndag 26 augusti 2012

Sensationell fiskfångst i hemmavattnet!

Nätfångst från Angjärv. Några matabborrar och en mört!!
Närnaturen kan bjuda på överraskningar! På villaavslutningen i lördags hade jag tillsammans med svågern och farsgubben lagt ut ett 32 mm:s nät i Angjärv. När vi tog upp nätet väntade en mycket stor överraskning. Förutom ca 10 abborrar i matstorlek, med tre stycken kring 400 gram fick vi i nätet en MÖRT!!! Jag har fiskat mycket aktivt i Angjärv allt sedan jag lärde mig gå för över 30 år sedan. Jag har fiskat med både spö, katsor och nät. Aldrig tidigare har jag fått mört i Angjärv. Min farmor hade heller aldrig fått mört i Angjärv på de 60 år som hon fiskade i sjön och jag har inte hört att någon annan heller skulle ha fått mört. Angjärv har relativt surt vatten och när jag växte upp fanns här bara tusenbröder (små abborrar) och små gäddor upptill 3 kg. På grund av skogs- och myrdikning i närliggande skogar och omgivande myr med efterföljande surchock dog laken ut på 1970-talet. För ca 5 år sedan började jag få de första lakarna i katsorna och nu finns det gott om lake i Angjärv. Detta tack vare att vattenkvaliteten blivit bättre och vattnets pH har stigit. Nu tyder denna fångst på att vattnet blivt allt bättre, t.o.m. så bra att mörten klarar sig. Mörten är ju en av de fiskarter som är känsligast mot försurning. Det återstår att se om detta var en olycka i arbetet, eller om någon avsiktligt planterat in mörten i sjön eller om det faktiskt är så att mörten också vuxit upp i sjön. Det är förstås bra att vattnet blivit bättre, men jag vet inte riktigt om mörten är önskvärd i Angjärv. För mig var det en mycket stor överraskning som hemmavattnet bjöd på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar