fredag 17 augusti 2012

Utterleden

Pedersöre kommun håller på att bygga en ca 50 km lång vandringsled, Utterleden, mellan Lappfors och Överpurmo. Jag har från första början varit engagerad i projektet och till stora delar planerat vandringsleden. Från och med att projektet inleddes på allvar 2011 har jag fungerat som projektkoordinator. Vandringsleden färdigställs under våren 2013. Arbetet med Utterleden är ett av de största och kanske ett av de mest krävande projekten jag tagit mig an. Samtidigt är det också ett mycket intressant och givande arbetet jag har. En lång vandringsled i Pedersöre har varit en av mina drömmar allt sedan jag började jobba som naturföretagare för snart 10 år sedan.

Utterleden är utmärkt med blå färg som här vid Kallkärrbacken

 Jag kommer att jobba intensivt med Utterleden nu under slutet av augusti och från och med september framåt. Jag ser fram emot att vädret skall bli lite kyligare och därmed också mer behagligt att jobba långa dagar i skogen.

En snabb lunchpaus vid nybyggda Bockabron innan arbetet med Utterleden fortsätter
Den som är intresserad av att följa med projektet gör klokt i att läsa denna blogg kontinuerligt eftersom jag strävar att uppdatera informationen om Utterleden allt eftersom. I dagsläget är sträckan Skidcentrum-Kiisk-Hjulfors, sammanlagt 12 km, färdigt utmärkt i terrängen och kan ta emot vana vandrare. Man bör dock observera att avståndstavlor, en del pilar och skyltar ännu saknas. Man bör därför noga se sig för så att man inte hamnar ifrån leden. Vandring sker på eget ansvar. Utterleden är utmärkt med blå färg på träden eller där träd saknas på käppar. Man bör också observera att vattennivån i Esse å för tillfället är exceptionellt högt och att en del av vandringsleden kan vara mycket blöt och till och med översvämmad. Jag rekommenderar därför att man använder vandringsskor eller gummistövlar när man vandrar längs Utterleden i detta skede. Speciellt problematiska och vattendränkta områden är för närvarande området kring Kiiskbäcken mellan Dickenas och Bockabron samt åkerområdet strax nedströms Hjulfors. Planen är att under september månad också färdigställa sträckan mellan Hjulfors och Sexsjö. Tidtabellen är dock beroende av hur arbetet med att grundförbättra Särsvägen framskrider samt hur den andra entreprenören lyckas få spångarna kring Gäddsjön klara. Då denna del av leden färdigställs är närmare 4/5 delar av leden klar. Kartor över vandringsleden kommer att uppdateras på Pedersöre kommuns hemsidor allt eftersom arbetet framskrider. Som sagt följ med denna blogg så vet du hur dagssituationen kring Utterleden ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar